I.v.m. voorbereidingen voor koninklijke ontvangsten o.a. het staatsbezoek Portugal is het Paleis gesloten voor bezoekers.
‘Een dissonant, daar houden ze niet van in Barbieland’, schrijft Marie Civikov (1979, Den Haag) over haar hardroze schilderij getiteld Plastic. Dissonanten zijn daarentegen zeer kenmerkend voor haar hyperrealisme, evenals schelle kleuren en genadeloze close-ups. Civikov zoomt in op de hardheid van onze tijd; op de felle en ronduit gewelddadige kant van onze consumptiemaatschappij, waarin zelfs oorlogstanks dienen als toeristische attractie. Haar werk mag schel zijn en fel; de realiteit is harder, Civikov legt slechts een schitterende lens op pijnlijke plekken – Welcome to join!
Omar Koubâa (1979, Hengelo) schildert wervelende landschappen. Daarin is geen rustpunt voor het oog; horizon noch verdwijnpunt. Het landschap ontsluit een droomwereld, waarin eigenzinnige kleuren elkaar voortstuwen, weldadig en doezelig, maar nergens slap of klef. De jury bewondert de balans tussen lyrische turbulentie en kalmte in dit werk. Koubâa schildert expansieve, maar evenwichtige composities met een prachtige, zacht-rulle verfhuid, als van een vliegend tapijt dat ons meeneemt op reis: halverwege aarde en sterrenhemel.
Veel schilders gebruiken foto’s als bron voor een beeldrijm met de realiteit. Katja Mater (1979, Hoorn) schíldert daadwerkelijk met fotografische middelen: uitzonderlijk en avontuurlijk. Op één negatief maakt zij diverse opnames van een schilderij in wording. Het doek-in-opbouw verdwijnt in de foto; de foto vangt de geschiedenis van het schilderij. Soms is het een dubbele geschiedenis, want dankzij de reproductietechniek kan de uitkomst verschillen. De beelden zijn stapelingen van licht, van over elkaar heen schuivende kleurenlagen, lichtvlakken en -sluiers, die een bijna romantische suggestiviteit paren aan het exacte oog van de röntgencamera.
Met minutieuze precisie heeft Navid Nuur (1976, Teheran) even strakke als zinderende schilderijen gemaakt. Mooi is ook de schaal ervan. De schilderijenzijn groots, zonder geweldig groot te zijn. Ze hebben een menselijke maat, waardoor de abstractie appelleert aan het persoonlijke: het wordt een mentale reflectie. Van nabij tekent het handschrift van de schilder zich erin af; op afstand vibreert het werk met een pixelachtig licht. De jury is onder de indruk van deze weldoordachte en compromisloze doeken, die, soms via een verdubbeling of schijnbare reproductie binnen een tweeluik, een eigen dynamiek voortbrengen.
Kenneth Aidoo, Eva Spierenburg, Iriée Zamblé
Bobbi Essers, Ricardo van Eyk, Thierry Oussou
Hend Samir, Philipp Gufler, Rinella Alfonso
Janne Schipper, Charlott Weise, Dan Zhu
Leo Arnold, Cian-Yu Bai, Machteld Rullens
Raquel van Haver, Sam Hersbach, Neo Matloga
Vera Gulikers, Niek Hendrix, Janine van Oene, Suzie van Staaveren
Bart Kok, Tanja Ritterbex, Mike Pratt, Sam Salehi Samiee
Rabi Koria, Joost Krijnen, Lennart Lahuis, Jouni Toni
Niels Broszat, Koen Doodeman, Bob Eikelboom, Jessica Skowroneck
Wieteke Heldens, Marijn van Kreij, Philipp Kremer, Jorn van Leeuwen
Frank Ammerlaan, Jasper Hagenaar, Keetje Mans, Evi Vingerling
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. U kunt deze cookies niet uitzetten.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze niet-anonieme cookies stellen ons in staat om gegevens over u te verzamelen, zodat we het gebruik van de website kunnen meten en deze kunnen verbeteren.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners (waaronder social media) in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Als u onderdelen uitzet, werken sommige functies binnen de website wellicht niet of niet goed. U kunt uw voorkeuren voor het plaatsen van cookies altijd nog aanpassen. Meer informatie
Om u een zo goed mogelijke website te bieden gebruiken we cookies. Meer informatie Voorkeuren aanpassen